Forbrukertrender 2024: Dette påvirker matvalgene til kundene dine
Dagens forbrukere har lagt til seg nye vaner. Mange er pessimistiske til egen økonomi og opplever redusert kjøpekraft, men ønsker fortsatt at maten man kjøper skal ha en viss kvalitet, være sunn og bra for jorda vår - og ikke minst lettvint. Alt dette påvirker matvalgene til kundene dine.
Vi i Lantmännen Unibake kartlegger løpende norske og globale forbrukertrender fordi vi må VITE, ikke bare TRO når vi utvikler morgendagens bakervarer. Kun på den måten kan vi levere bake-off-brødene, rundstykkene og bollene dere vil ha.
Da vi på denne tiden i fjor kartla forbrukertrendene som påvirker matvalgene våre basert på input fra blant annet analysebyråene Ipsos og Mintel, satt vi igjen med fem hovedtrender: Folk bryr seg om 1) helse og sunnhet 2) planeten vår 3) lettvinte løsninger 4) håndverk og kvalitet 5) nytelse og matopplevelse når de velger hva de spiser. Dette dannet grunnlaget for vårt eget trendhjul.
Disse trendene gjelder fortsatt, men samtidig er 2 av 3 bekymret for høye matpriser. Dette kan oppleves som et voldsomt dilemma, men folk er faktisk mindre bekymret og stresset for situasjonen de står i nå enn i fjor, ifølge Schibsteds "Industry Sessions"-rapport. Man har rett og slett vendt seg til en ny normal med bedre og mer fornuftig vaner.
Les også: Hva spiser vi? Forbrukertrendene for 2023
Har vi sluttet å kose oss?
Når verden er mer usikker enn noen gang og kostnadene stiger, tenker de fleste mer over hva de bruker penger på. Dårlige vaner blir skrelt bort og mange orienterer seg etter tilbud. Hele fire av 10 synes det er gøy å jakte kjøp der man får mer for pengene. Betyr dette at vi har sluttet å kose oss?
Svaret er nei. Men når økonomien er trangere, koser vi oss mer hjemme enn før og investerer i produkter av høyere kvalitet. Vi er fortsatt sosiale utenfor huset, men sjeldnere enn før.
Også synes vi det er vanskeligere å ta sunne og bærekraftige matvalg når vi har dårligere råd, viser Industry Sessions. Hele tre av fire synes det er vanskeligere å prioritere sunnhet når matbudsjettet er trangere.
Forbruker er mer kompleks - og mer bevisst
Forbrukere er rett og slett mer komplekse enn før – OG mer bevisste enn noen gang. Man ønsker å ta ansvar både for egen helse og klimaet, det er viktigere for folk ikke å kaste mat og over halvparten vil ha mat produsert i Norge fordi den oppleves tryggere og ferskere. Også vil vi ha kvalitet. Men vi har mindre å rutte med og liten tid, så ting være enkelt. Alt dette høres jo egentlig ut som en helt umulig kombinasjon.
Mer prisbevisste og komplekse forbrukere stiller enorme krav til oss som leverandør - og til deg som serveringssted. Derfor er du helt avhengig av å forstå kundene dine for å lykkes i dagens marked. Derfor er trendbildet så viktig.
Det føles ekstra godt å jobbe med frosne grovbrød og brødprodukter akkurat nå når forbrukere mer enn noen gang ønsker verdi for pengene sine. For nå vil flere ha mat med lang holdbarhet og er opptatt av ikke å «kaste penger ut av vinduet». Matsvinn er «fyfy» og har bidratt til at fryst mat og frossent brød har fått et enormt oppsving. Kategorien "fryste brød" har faktisk tredoblet seg siden 2007*.
Blir du nysgjerrig på hvordan fryst brød kan hjelpe deg? Ikke nøl med å ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.