Naanta er gourmet pita som skal erobre street food-verdenen
Street food er kult, smakfullt, eksotisk, praktisk og ikke minst stadig i utvikling. Akkurat som naantabrødet vi i Lantmännen Unibake har introdusert for verden. Dette er et "gourmet pitabrød" man nærmest kan gjøre alt med.
Etter over 20 år som kokk, har jeg funnet mitt favorittbrødprodukt: Naanta. Dette "lommebrødet" kombinerer den praktiske formen og brukervennligheten til pitabrød med smaken av indisk naan, også sprekker det ikke! Det er rett et slags gourmet pita og jeg er frelst - både når det gjelder smak og bruksområde. Jeg har virkelig troa på at dette kan slå an på globale street food-markeder. Da er det jo innmari kult at det er selskapet jeg jobber for som har utviklet det.
Når vi lanserer nye produkter tre ganger i året, er de resultatet av lange prosesser. Da har våre produktutviklere og markedsteam analysert lokale og globale forbrukerbehov og markedstrender, og pratet med kunder om ønsker og behov. Vanligvis er dette en prosess som skjer lokalt, men når naanta nå ser dagens lys, er det ikke uten grunn at vi omtaler det som en verdensnyhet. Det er nemlig aller første gang at Lantmännen Unibake lanserer et produkt til hele verden.
Da jakten på et unikt street food-produkt startet for flere år siden, var målsetningen at brødet skulle kunne erobre den globale gatematscenen. Innovasjonsteamene i Unibake-konsernet jobbet som alltid med bakgrunn i slagordet "Bread is your canvas". Med det mener vi at brødet er fundamentet for måltidet - liksom lerretet for matkunsten som skapes. Det gjelder definitivt for street food og helt klart for det nye steinovnsbakte naantabrødet.
Signaturretter med naantabrød
Min personlige mening er nemlig at naanta passer til alt! Man kan fylle det med eksotiske gryter og smaker og lage tallerkenretter til restaurantsegmentet. Ellers så kan man legge i et par skiver cheddarost og salami og by på en skikkelig digg toast til bensinstasjonkunder som ønsker seg en matbit. Naanta kan også være et alternativ til vanlige sandwicher om man fyller med kalde råvarer som caprese, roastbiff eller det man måtte ønske. Brødet er rett og slett helt perfekt til å lage sin egen signaturrett. Og jeg lover deg: Det blir ikke søl med naanta!
Selv om det er fyllet som "gjør" et måltid, gir et godt brød prikken over i'en. En ting er kundens smaksopplevelse, men vel så viktig for meg som kokk er det at et "lommebrød" som dette er enkelt å fylle uten at det går fra hverandre.
Etter utallige nyhetsdemonstrasjoner for kunder, kan jeg med hånden på hjertet love at naantas fleksible skorpe og myke innside gjør at brødet tåler mye! Hemmeligheten er å tine brødet i plastpose før det varmes et par minutter i ovnen. Vips, så er brødet superfleksibelt med en crunchy utside!
Overveldende respons fra kunder
Nå er naanta lansert i flere land, inkludert Sverige og Belgia i tillegg til Norge, og flere land står for tur. Naanta er med andre ord et ferskt produkt på det globale streetfood-markedet, men skal vi tro responsen så langt, så kan dette bli noe hele verden vil ha.
Tilbakemeldingene har vært overveldende hver gang jeg har servert brødet til kunder. En kunde oppsummerte det ganske greit, synes jeg, da han sa at naanta er akkurat et sånt produkt man ønsker å ha i vareboka fordi det er så allsidig. Det kan virkelig brukes til alt og siden det kun er bakt med naturlige ingredienser og er vegansk, passer det på alle menyer.
Jeg håper virkelig at så mange som mulig får muligheten til å prøve denne "gourmet pitaen". For har du smakt og håndtert det, er jeg sikker på at mange flere enn meg får stjerner i øynene. Ta en titt på nettsiden vår for produktinformasjon og oppskrifter og nøl ikke med å kontakte oss om du vil prøve.
Les også: Sandwdichguiden Gi gjestene en smak av verden