Server hotellfrokost til toppscore på Tripadvisor
Frokosten er det mange av gjestene ved Clarion Hotel Admiral i Bergen fremhever i anmeldelser på Google og Tripadvisor. Vi spurte kjøkkensjef Yvonne Monssen hva som er hemmeligheten. "Et variert brødutvalg," svarte hun.
Frokosten var et høydepunkt med masse godt å velge mellom!" "Fantastisk og innholdsrik frokost." "Frokosten løfter seg utover standard hotellfrokost." "Meget god frokost og flinke folk som jobber der."
Dette er kun et lite utvalg av tilbakemeldingene fra folk som har tilbrakt natten på hotellet med utsikt mot Bryggen og Fløien i vestlandshovedstaden. Hotellet har med andre ord gjort noe riktig. For hvem drømmer vel ikke om å kunne nyte en lang og god frokost med et fristende og variert utvalg når man skal bo på hotell?
Jeg tok en prat med kjøkkesjefen på hotellet for å finne ut av hva de gjør for å lage en minneverdig frokost.
Velger bake-off-brød for å ha kontroll
- Et godt utvalg, det er det det handler om, sier Yvonne Monssen.
Da hun begynte i jobben som kjøkkensjef ved Hotel Admiral i 2019, ble hun introdusert for bake-off-brød og bakervarer siden Admiral serverte det til frokost. Innledningsvis var hun ikke veldig begeistret for de frosne bakervarene som hun syntes smuldret og ble tørre. Det viste seg at det skyldtes feil håndtering.
- Årsaken var at alle produktene ble oppbevart på kjøl. Nå tines og oppbevares alle brødprodukter og bakervarer i romtemperatur og vi har klare rutiner for hva som gjøres når. Nå er alt mye bedre, sier hun.
Yvonne verdsetter fleksibiliteten og kvaliteten bake-off representerer.
- Jeg bruker bake-off fordi jeg selv vil velge hvilke bakervarer jeg vil ha. Også har jeg kontroll. I tiden vi lever nå så er det mye manko hos leverandører. Nå vet jeg at jeg har brød på frys om det plutselig kommer flere gjester enn forventet. Eller så venter jeg med å steke opp alt om folk uteblir, sier Yvonne.
Les også: Slik oppbevarer og håndterer du bake-off
Enkelt å variere brødutvalget
Når Yvonne og teamet hennes setter opp brødbuffeten, er variasjon og utseende viktig. Gjestene kan velge mellom steinovnsbakte brød, lyse og grove, med og uten frø, rugbrød, loff og rundstykker.
- Jeg er veldig glad i miksbokser med en god blanding av brød og rundstykker, også bestiller vi egentlig bare de få produktene som mangler utenom. Vi får masse gode tilbakemeldinger fra gjestene, både på utvalget og hvordan det ser ut, så vi får det vi trenger på ett sted, sier hun.
Så, hemmeligheten bak fornøyde kunder, hva er den, spør jeg.
- Utvalg, håndtering og set-up. Et tips er å bygge buffeten litt i høyden for å få det til å se litt større ut enn det er. Man kan nemlig ha et stort utvalg, men det betyr lite om alt ligger i én kurv, sier hun.