Nytt år, nye muligheter til å gi deg bakervarene du vil ha
2023 er fortsatt noen dager unna, men det nye året har vært på radaren vår i lang tid allerede. Vi må vite hva kundene våre og forbrukerne bryr seg om for å kunne gi dem bake-off bakevarene de vil ha. Verden er uten tvil ekstraordinær om dagen, men vi går optimistiske inn i 2023.
Akkurat nå er det mye rundt oss som ikke er som det pleier. Verden føles mindre sikker enn før. Alle snakker om krig, strøm og renter. Vi er tvunget til å være mer bevisste på hvordan vi bruker pengene våre. Og klimaendringene skjer. Alt dette gjør noe med oss.
Midt oppi dette jobber vi med innovasjon. Vi kunne latt oss skremme av alle krisene som har fulgt på løpende bånd de siste årene – som pandemi, krig og eskalerende råvarepriser – og fortsatt som før. Men i slike tider er det enda viktigere å tenke annerledes og se hvordan vi kan utvikle oss sammen med våre kunder.
Tilpasser oss i tøffe tider
Vi kjøpte bakeriet i Lier midt under korona og holdt ansatte i arbeid for å kunne ivareta kunder og deres behov. Nå baker vi rundt 130 ulike bake-off-produkter selv istedenfor å fylle lastebiler som kjører lange avstander fra Europa. Vi har nesten doblet antall ansatte i Lier slik at dere får brød og bakervarer bakt i Norge. Og på Langhus er bakeriet så automatisert og effektivt at flere land i Europa nå ønsker å kjøpe pølse- og hamburgerbrød av oss.
Tre ganger hvert eneste år lanserer vi nye produkter som skal løse behov for kundene våre. På nyåret utvider vi for eksempel sortimentet av ferdigstekte brød og boller som kun må tines. Dette gjør vi fordi vi vet at bemanning, utstyr og tid ofte er begrenset ved serveringssteder rundt omkring. Vi vil gjøre hverdagen enklere for deg.
Lytter til forbrukerbehov
Våre kategorisjefer og produktutviklere jobber hele tiden med forbrukerinnsikt, data og kundebehov for å levere det markedet vil ha.
Vi har nylig sammenfattet de aktuelle markedstrendene i vårt eget trendhjul som brukes flittig i innovasjonsarbeidet. Vi er nemlig helt avhengige av å lytte til dem som skal spise produktene våre om vi skal lykkes med nylanseringer og konsepter.
Det vi vet er at forbrukere er mer komplekse enn tidligere, men også mer bevisste enn noen gang. Man ønsker å ta ansvar – både for sin egen helse, samfunnet og klimaet. Samtidig ønsker man lettvinte løsninger – uten at det går på kompromiss av kvalitet. Også er folk fortsatt opptatt av å kose seg og nyte livet – selv om dette kanskje ikke skjer like ofte som før.
Les også: Naanta skal erobre streetfood-verdenen
Kollega med ansvar for bærekraft
At mange ønsker å gjøre en innsats for jorda vår er ikke nytt, men understreker viktigheten av bærekraft som en del av alt vi som selskap gjør. Hvis ikke, blir vi rett og slett valgt bort.
Heldigvis har vi ansatte med et «bærekraftig mindset». De tar ansvar for å kutte unødvendig plast, velge norske råvarer, innføre tiltak for å redusere matsvinn og stiller krav til leverandører. Vi gjør mye allerede, men vil gjøre mer – og med mer struktur. Derfor er jeg utrolig glad for at vi har fått en egen bærekraftsansvarlig på laget!
Vi har nylig ansatt Anniken Johansen Frøshaug som ny kategorisjef, og hun vil fremover få utvidet ansvar for vårt viktige bærekraftsarbeid i Lantmannen Unibake. Anniken har solid erfaring og et brennende engasjement for bærekraft og vi gleder oss veldig til å få henne med på laget i januar!
I over 100 år har vi sendt duften av nybakt ut i gatene. Det har vi tenkt til å gjøre i minst 100 år til. Hele gjengen hos oss har en lidenskap for gode bakervarer og motiveres av fornøyde kunder. Bare se hvilket engasjement det var da vi hadde vår egen in-house innovasjonscamp tidligere i høst!
Se hvordan vi jobber med bærekraft
Forbrukerinnsikt - en viktig ingrediens i bakervarene våre
Kategorisjefene og produktutviklerne våre er markedsfolk og bakere som jobber med forbrukerinnsikt og kundebehov for å levere bakervarene kundene vil ha. Se hvordan idé blir til brød og boller.
Det er du som bestemmer om vi lykkes. Vi tar utfordringen i 2023!