Slik løser kantinen den nye hverdagen
Når delvis hjemmekontor og fleksibelt arbeidssted er den nye normalen, må kantinen tenke nytt for å opprettholde inntjening. Vi har tatt en prat med kantineoperatør ISS som ønsker å tilby måltidsløsninger som gjør hverdagen enklere for gjestene sine.
– Vi skal servere mat til folk der de er og når de er der, sier Eskild Josten, matfaglig ansvarlig i ISS.
Han er opprinnelig kokk med erfaring fra hotell, restaurant og kantine, og har de siste tre årene hatt matansvaret for kantinekjedens norske virksomhet. Siden nye rutiner i kjølvannet av koronapandemien gir store og uforutsigbare variasjoner i besøkstallet, har de måttet tenke helt nytt.
– Våre medarbeidere er på jobb i kantinen fra grytidlig om morgen til langt på dag. Da er det dumt kun å ha fokus på kjernetiden, altså lunsjen. Vi må være til stede i hele måltidsdøgnet og bruke kapasiteten vi har, sier han.
Frokost, energipåfyll og take-away
Variasjon i antall besøkende gir økt behov for planlegging, konkretisering av utvalg og ikke minst rapportering for å begrense svinn. I tillegg gir nye måter å servere mat på mersalg for kantinen og fornøyde kunder.
Eskild og teamet hans jobber hele tiden med løsninger som skal gjøre hverdagen enklere for gjestene.
– Vi vil hjelpe gjestene våre å ta gode valg og søker alltid etter måter å tilrettelegge for effektiv servering av næringsrike og smakfulle retter. Vår jobb er å veilede gjestene gjennom måten vi presenterer og plasserer maten på i kantinene, sier han.
Her deler han noen av grepene de har tatt.
1. Grundig menyplanlegging
Variasjon i antall besøkende krever enda bedre menyplanlegging og et smalere, men attraktivt utvalg for å begrense svinn. Kantinen anbefales å følge med på hvilket volum som omsettes av de ulike produktene og matrettene, og når på dagen og i uka gjestene kommer. Ut ifra dette utvikler ISS gode menyer som kjøkkensjefene kan velge ut ifra og tilpasse, basert på egne behov og størrelse.
Les også: 6 tips til mindre matsvinn i kantina
2. Frokost på jobben i en travel hverdag
I tråd med retur til kontoret etter koronapandemien, tilbyr ISS-kantiner mange steder i landet frokost til ansatte når de kommer om morgenen. Enkle og gode produkter – som blant annet påsmurte rundstykker, hvetebakst, croissanter, yoghurt og müsli – plasseres på en tralle i resepsjonen slik at ansatte kan ta det de ønsker mot Vipps-betaling. Servering til faste tider er viktig og overskuddsvarer kastes selvfølgelig ikke. De serveres til lunsj.
– Når hverdagen plutselig ble mer hektisk igjen etter en lang tid på hjemmekontor, er det godt å vite at man kan sove litt lenger og likevel få frokost, sier Eskild.
Les også: Lag fristende sandwicher med disse skjæremetodene
3. Tillitsbasert energipåfyll
Når klokken nærmer seg 14 og det river i magen, tilbyr mange arbeidsplasser der ISS er kantineleverandør energipåfyll fra en energitralle. Dette er ofte en ubetjent vogn med blant annet bakervarer, frukt, nøtter og drikke som plasseres et fast sted i lokalet slik at ansatte kan forsyne seg med det de måtte ønske. Betalingen vippses så konseptet er 100 prosent basert på tillit. Noen steder er energitrallen bemannet.
4. Næringsrik take-away-lunsj til hjemmekontoret
Mange ansatte har nå økt fleksibilitet i hverdagen med hjemmekontor enkelte dager. Eskild og ISS synes ikke lunsjserveringen skal være noe dårligere hjemme. Derfor tilbyr ISS ansatte å kjøpe med seg morgendagens lunsjrett - Good Food Home - når man går hjem om ettermiddagen. Man forhåndsbestiller en kjøtt-, fiske- eller plantebasert rett, kald eller mat som skal varmes, som plukkes opp på vei hjem. Disse måltidene passer også utmerket som middagsmat.
– Man trenger næringsrik mat også hjemme og slik kan kantinen opprettholde kundeforholdet selv om gjesten ikke er i kantinen.
Les også: 7 grep som gjør folks hverdag enklere og ker salget i kantinen